Potrzeba medyczno-psychologicznej pomocy dzieciom w rodzinach zastępczych: studium przypadku
Słowa kluczowe:
rodzina zastępcza, zaburzenie więzi, deprywacja, urazy psychiczne, zerwanie więzi emocjonalnych, zachowanie destrukcyjne, dziecko, przygotowanie zawodowe, asystentura socjalnaAbstrakt
Celem badania było przeprowadzenie analizy przypadku dziesięcioletniego chłopca, który po pięciu latach zamieszkania w rodzinie zastępczej został umieszczony w schronisku z całodobową opieką medyczną. Opisane w artykule badanie przeprowadzone zostało z przestrzeganiem reguł etyki i nie zawiera informacji o personaliach respondentów.
Przeżyte w dzieciństwie urazy psychiczne powstałe w skutek jakiejkolwiek straty oraz niewłaściwej opieki ze strony biologicznych rodziców mogą prowokować u dzieci trwałe skutki patologiczne. Przykład historii dziesięcioletniego chłopca ukazuje, jak zatajenie informacji o śmierci matki oraz powtarzalność straty bliskich osób przyczyniły się do inicjacji u chłopca zachowań destrukcyjnych.
Głównym powodem uaktywnienia się u dziecka tego typu reakcji było gromadzenie się sytuacji, przekraczających potencjał adaptacyjny dziecka, takie jak: przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, trudności w nauce, rozwód rodziców zastępczych, nowy ślub matki zastępczej.
Ograniczenie kręgu osób znaczących nasiliła wpływ patologiczny sytuacji urazowej. Opisana historia demonstruje ważność udzielania profesjonalnej pomocy dzieciom oraz rodzinom zastępczym w celu zapobiegania ponownej traumatyzacji dziecka. Przygotowanie rodziców zastępczych oraz kontrola ich kompetencji może wzmacniać ich umiejętność do współdziałania jako partnerów we wspólnej pracy profesjonalnej załogi na rzecz ochrony dziecka.
Bibliografia
1. Асанова Н. К. Психосоциальное развитие младенцев и детей, воспитывающихся в учреждениях. W: Методическое пособие. red., Н. К. Асанова. Мoskva; Институт дтской психотерапии и психоанализа: 1997: 32.
2. Бевз Г. М. Прийомна сім’я: соціально-психологічні виміри: монографія. Кijóv; Вид. Дім «Слово»: 2010.
3. Большакова Л. Н. Социально - психологическая адапте ац ия родитлей и детей в приемной семье. Мoskva: РГБ: 2005.
4. Боулби Дж. Создание и разрушение эмоциональных связей. Мoskva; Академический Проект: 2004.
5. ГудманР.Детская психиатрия. Мoskva; Издательство «Триада - Х»: 2008.
6. Кифер Б. Как рассказать правду усыновленному или приемному ребенку. Как помочь ребенку осознать свое rн
7. Прошлое. ed. Б. Кифер, Д. И. Скулер. Кijóv: «Феикс»: 2009. ро
8. Котли П. Новые приемные дители. Первый опыт. Новосибирск; ООО «Дата»: 2000. рп
9. Лангмейе Й. Психическая деривацияв детском возрасте. red., Й. Лангмейєр, З. Матейчек. Прага: 1984.
10. Ледлофф Ж. Как вырастить ребенка счастливым. Принцип приемственности. Мoskva: Генезис: 2002.
11. Ослон В. Ребенок в приемной семье: проблемы воспитания. Пермь: ПОИПКРО: 2004. 11. Райкус Дж. Социально-психологическая помощь с сем ьям и детям групп риска: практ. пообие: в 4-х т.Питер, 2009.
12. Райкус Дж. Социально-психологическая помощь семьям и детям групп риска: практ. пособие: в 4-х т.Мoskva: Эскмо: 2009.
13. Соціальна робота в Україні: перші кроки. red., В. Полтавця. Кijóv: Видавничий дім «KM Academia»: 2000.
14. Bevz H. Partnerstwo w rodzinach przyjmujących (zastępczych) w ramach rozwoju systemów socjalnych: aspekty historyczne oraz współczesne (na przykładzie Ukrainy) W: Partnerstwo w rodzinie: istota i uwarunkowania relacji między rodzicami i dziecmi./ red., J. Truskolasra. Lublin;Wedawnictwo RUL: 2009: 237-245.
15. . Bevz H. Uwarunkowania uprzedzeń wobec dzieci u dorosłych. W: Sytuacja rodziny we współczesnym społeczeństwie – doświadczenia Europy Środkowo-Wschodniej. red., J. Gorbaniuk. Lublin: EL-PRESS: 2007: 90-97.
16. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – Edition (DSM-IV) American Psychiatric Association, Washington DC., 1995.
17. Galewska G. O. Profesjonalizacji rodziców zastępczych. „Problemy opiekuńczo-wychowawcze”. Instytut Rozwoju Służb Społecznych. 2006; 454(9): 19-24.
18. Maruszewski T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP: 2005: 210-216.