Jaka jest wiedza nauczycieli na temat cukrzycy?

Autor

  • Iwona Chmiel-Perzyńska Department of Experimental and Clinical Pharmacology, Medical University of Lublin Autor
  • Marek Derkacz Department of Endocrinology, Medical University of Lublin Autor
  • Agnieszka Kowal Department of Psychiatric Nursing, Medical University of Lublin Autor
  • Ewelina Grywalska Department of Clinical Immunology, Medical University of Lublin Autor
  • Adam Perzyński Department of Psychiatry, Medical University of Lublin Autor
  • Andrzej Nowakowski Department of Endocrinology, Medical University of Lublin Autor

Słowa kluczowe:

nauczyciele, cukrzyca, wiedza, samoocena, postawy

Abstrakt

Cukrzyca typu 1 jest jedną z najczęściej występujących chorób przewlekłych u dzieci. Młodzi pacjenci spędzają około ¼ swojego życia w szkole. Wydaje się, że dobra kontrola metaboliczna choroby przynajmniej częściowo zależy od zaangażowania i świadomości nauczycieli.

Celem badania była ocena wiedzy dotyczącej cukrzycy oraz hipoglikemii wśród nauczycieli. Badanie zostało przeprowadzone wśród 581 nauczycieli przy użyciu kwestionariusza autorskiego zawierającego 29 pytań zamkniętych i półotwartych.

Jedynie połowa respondentów wiedziała czym jest hipoglikemia i potrafiła wymienić jej objawy. Mniejszość nauczycieli wiedziała w jaki sposób udzielić pomocy w przypadku niedocukrzenia, częściej kobiety niż mężczyźni. 12,39% nauczycieli stwierdziło, że kontrola poziomu glikemii i/lub wykonywanie iniekcji w czasie lekcji są niedopuszczalne. Spożywanie posiłków podczas lekcji stanowiło problem dla 6,89% badanych, częściej dla mężczyzn niż kobiet. 94,82% ankietowanych uznało, że wiedza w jaki sposób należy pomóc dziecku chorującemu na cukrzycę jest bardzo ważna. Zarówno nauczyciele, jak i nauczycielki chorujący na cukrzycę i/lub posiadający dodatnią historię rodzinną w kierunku cukrzycy lepiej oceniali swoją wiedzę na cukrzycę. Nauczanie dzieci chorujących na cukrzycę również wiązało się z wyższą oceną wiedzy na temat choroby, jednakże jedynie w grupie mężczyzn.

Wiedza nauczycieli na temat cukrzycy jest niewystarczająca, również wśród respondentów, którzy nauczali dzieci chorujące na cukrzycę. Brak wiedzy dotyczył w szczególności umiejętności i postępowania podczas epizodów hipoglikemii.

Bibliografia

1. EURODIAB ACE Study Group. Variations and trends in incidence of childhood diabetes in Europe. Lancet 2009; 355: 873–876.

2. Sobel-Maruniak A, Grzywa M, Orłowska-Florek R, Staniszewski A. The rising incidence of type 1 diabetes in south-eastern Poland. A study of the 0–29 year-old age group, 1980–1999. Endokrynol Pol 2006; 57: 127-130.

3. Nowakowski A. Epidemiology of diabetes. Diabet Prakt 2002; 3: 181–185.

4. Boden S, Lloyd CE, Gosden C, Macdougall C, Brown N, Matyka K. The concerns of school staff in caring for children with diabetes in primary school. Pediatr Diabetes 2011; doi: 10.1111/j.1399-5448.2011.00780.x.

5. Kaufman FR, Epport K, Engilman R, Halvorson M. Neurocognitive functioning in children diagnosed with diabetes before age 10 years. J Diabetes Complications 1999; 13: 31-38.

6. Chmiel-Perzyńska I, Derkacz M, Grywalska E, Kowal A, Schabowski J, Nowakowski. The knowledge about hypoglycaemia among primary school teachers in the Lubelskie Province in Poland. Diabetol Dośw Klin 2008; 8: 157-158.

7. McCarthy AM, Lindgren S, Mengeling MA, Tsalikian E, Engvall JC. Effects of diabetes on learning in children. Pediatrics 2002; 109: E9.

8. McCarthy AM, Lindgren S, Mengeling MA, Tsalikian E, Engvall J. Factors associated with academic achievement in children with type 1 diabetes. Diabetes Care 2003; 26: 112-117.

9. Amillategui B, Mora E, Calle JR, Giralt P. Special needs of children with type 1 diabetes at primary school: perceptions from parents, children, and teachers. Pediatric Diabetes 2009; 10: 67-73.

10. American Diabetes Association. Diabetes care in the school and day care setting. Diabetes Care 2011; 34: S70-S74.

11. Schmidt C. Self-care in children with type 1 diabetes: a survey of mothers. MCN Am J Matern Child Nurs 2007; 32: 223-229.

12. Lange K, Jackson C, Deeb L. Diabetes care in schools – the disturbing facts. Pediatr Diabetes 2009; 10: 28-36.

13. Lindsey R, Jarrett L, Hillman K. Elementary schoolteachers' understanding of diabetes. Diabetes Educ 1987; 13; 312–314.

14. Klingensmith G, Kaufman F, Schatz D, Clarke W, American Diabetes Association. Care of children with diabetes in the school and day care setting. Diabetes Care 203; 26: S131-S135.

15. Davis EA, Keating B, Byrne GC, Russell M, Jones TW. Impact of improved glycaemic control on rates of hypoglycaemia in insulin dependent diabetes mellitus. Arch Dis Child 1998; 78: 111-115.

16. Aman J, Skinner TC, de Beaufort CE, Swift PG, Aanstoot HJ, Cameron F. Hvidoere Study Group on Childhood Diabetes. Associations between physical activity, sedentary behavior, and glycemic control in a large cohort of adolescents with type 1 diabetes: the Hvidoere Study Group on Childhood Diabetes. Pediatr Diabetes 2009; 10: 234-239.

17. Roberts L, Jones TW, Fournier PA. Exercise training and glycemic control in adolescents with poorly controlled type 1 diabetes mellitus. J Pediatr Endocrinol Metab 2002; 15: 621-627.

Opublikowane

2013-11-22