Zagrożenie uzależnieniem od Internetu wśród uczniów szkół gimnazjalnych

Autor

  • Grzegorz Kruk Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku Autor
  • Michalina Krzyżak Zakład Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Dominik Maślach Zakład Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Agnieszka Kowalewska Zakład Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Andrzej Szpak Zakład Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Jolanta Szymańska Katedra i Zakład Stomatologii Wieku Rozwojowego, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

uzależnienie, uczniowie, Internet

Abstrakt

Wstęp. Coraz bardziej powszechny dostęp do komputerów i Internetu ma wiele pozytywnych aspektów. Nie należy lekceważyć jednak istnienia zagrożenia dla prawidłowego rozwoju fizycznego, psychicznego, intelektualnego, społecznego czy moralnego, jakie niesie za sobą korzystanie z Internetu.

Cel. Oceniono zagrożenia uzależnieniem od Internetu wśród uczniów szkół gimnazjalnych. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w okresie od września 2010 roku do marca 2011 roku wśród uczniów 8 szkół gimnazjalnych na terenie Białegostoku. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety własnego autorstwa w grupie 320 uczniów w wieku 13-15 lat.

Wyniki. Większość ankietowanych gimnazjalistów posiadała w domu komputer z dostępem do Internetu (97,5%) i korzystała z Internetu codziennie (69,1%). Co dziesiąty badany deklarował, iż zawsze korzysta z komputera dłużej niż wcześniej zamierzał. Blisko 10% badanych miało ciągłe myśli związane z tym, co mogą zrobić po włączeniu komputera czy zalogowaniu się do sieci. W przypadku prawie co ósmego badanego ucznia, osoby z jego bliskiego otoczenia zwracały uwagę, że zbyt często przesiaduje przed komputerem. Za osobę uzależnioną od Internetu uznało się 11,6% ankietowanych. Ponad 5 godzin dziennie na korzystanie z Internetu poświęcało 5,3% gimnazjalistów.

Podsumowanie. Konieczna jest edukacja zarówno dzieci, młodzieży jak i ich rodziców oraz opiekunów aby komputer i Internet mogły spełniać pożyteczną rolę.

Bibliografia

1. Kirwil L. Wzorce korzystania z Internetu przez dzieci w wieku 13-15 lat, s. www.brpd.gov.pl

2. Young K.S. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology and Behavior, 1996;1(3): 237-244.

3. Wołpiuk-Ochocińska A. Uzależnienie od Internetu – przybliżenie zjawiska. Studia z psychologii w KUL. Tom 13. Lublin: Wyd. KUL: 2006, s. 99-119.

4. Krajewska-Kułak E. i wsp. Uzależnienie od Internetu wśród studentów kierunku pielęgniarstwo. Probl. Hig. Epidemiol., 2010; 91(1): 41-47.

5. Pawłowska B., Potembska E. Objawy zagrożenia uzależnieniem i uzależnienia od Internetu mierzonego Kwestionariuszem do Badania Uzależnienia od Internetu, autorstwa Pawłowskiej i Potembskiej u młodzieży polskiej w wieku od 13 do 24 lat. Curr. Probl. Psychiatry., 2011; 12(4): 439-442.

6. Woronowicz B.T. Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu. Warszawa; Wyd. Instytutu Psychiatrii i Neurologii: 2001.

7. Miedziński D., Krajewska-Kułak E., Kowalczuk K. Ocena zagrożenia wybranymi uzależnieniami w populacji studentów kierunku fizjoterapia. Probl. Hig. Epidemiol., 2013; 94(3): 583-593.

8. Godala M., Borek J., Szatko F. Ryzyko uzależnienia od Internetu wśród młodzieży gimnazjalnej. Probl. Hig. Epidemiol., 2013; 94(2): 226-232.

9. Krajewska-Kułak E. Problem zagrożenia uzależnieniem od Internetu wśród studentów kierunku fizjoterapia. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 2010; (3-4): 31-39.

Pobrania

Opublikowane

2014-02-03