The problems of the social functioning of 10 year old gifted boy with depressive episode
Słowa kluczowe:
dzieci szczególnie uzdolnione, depresja, funkcjonowanie społeczneAbstrakt
Rodzina chłopca składa się z obojga rodziców, przy czym ojciec pracuje, matka zaś wychowuje trójkę dzieci. Chłopiec ma dwie młodsze siostry (o dwa i cztery lata). Oboje rodzice są Polakami choć na stałe mieszkają w Ameryce,w związku ze specyfiką pracy ojca, rodzina co kilka lat zmienia miejsce zamieszkania. Chłopiec uczęszcza do miejscowej publicznej szkoły i jest dwujęzycznym dzieckiem. Rodzice podkreślają, że chłopiec od wczesnych lat charakteryzował się pewnym chłodem emocjonalnym, tendencją do izolacji od grupy rówieśniczej, nie wykazywał związków emocjonalnych z młodszymi siostrami, niekiedy bywał w stosunku do nich agresywny, był nadmiernie poważny, nie potrafił uczestniczyć w spontanicznych wspólnych zabawach. Jednocześnie wyróżniał się spośród innych dzieci bardzo wysokim poziomem intelektualnym i zainteresowaniami znacznie wykraczającymi poza zwykłe zainteresowania rówieśników. Jego zainteresowania dotyczyły głównie problematyki naukowej, w różnych dziedzinach wiedzy, także interesował się polityką. Dobrze się czuł w kontakcie z dorosłymi, jeśli mógł prowadzić z nimi dyskusje dotyczące wspomnianych problemów. W ciągu ostatnich kilku miesięcy, nastąpiła pewna zmiana w jego samopoczuciu, zaczął skarżyć się rodzicom, że przychodzą mu do głowy bardzo złe myśli o sobie, z pewną tendencją nawet aby sobie coś złego zrobić jednocześnie stał się znacznie bardziej napięty i dysforyczny. U Pacjenta zastosowano psychoterapię indywidualną oraz w niewielkim stopniu leczenie farmakologiczne, a także przeprowadzono szczegółową edukację matki dotyczącą postępowania z chłopcem w czasie trwania wspomnianych objawów. Po około dwóch miesiącach leczenia, wspomniane objawy depresyjne ustąpiły niemal całkowicie, ustalono z rodzicami perspektywę długotrwałego oddziaływania wychowawczego, dotyczącego możliwej korekcji ujawniających się schizoidalnych cech osobowości, a przez to lepszego przystosowania psychospołecznego.
Bibliografia
1. Bénony H., Van Der Elst D., Chahraoui K., Bénony C., Marnier J.P. Link between depression and academic self-esteem in gifted children. Encephale, 2007; 33(1):11-20.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Autorzy

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.