Umiejętności społeczne kobiet biorących udział w kursie dla opiekunek środowiskowych w zakresie empatii i asertywności w aspekcie poczucia bezpieczeństwa pacjenta
Słowa kluczowe:
opiekun środowiskowy, empatia, asertywnośćAbstrakt
UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE KOBIET BIORĄCYCH UDZIAŁ W KURSIE DLA OPIEKUNEK ŚRODOWISKOWYCH W ZAKRESIE EMPATII I ASERTYWNOŚCI W ASPEKCIE POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA PACJENTA
Wstęp. Pobyt pacjenta w szpitalu, czy innej placówce medycznej, powinien wiązać się z bezpieczeństwem fizycznym i psychicznym. Bezpieczeństwo fizyczne polega między innymi na wyeliminowaniu błędów technicznych, które mogą wynikać z nieprawidłowego zastosowania sprzętu czy aparatury medycznej. Na bezpieczeństwo psychiczne, oprócz godziwych warunków pobytu i jakości realizowanych usług, składa się również sposób traktowania pacjentów przez personel. Dla tworzenia i utrzymania zadowalających relacji miedzy pacjentami a personelem, niezbędne jest posiadanie przez personel odpowiednich umiejętności społecznych. Umiejętności te można kształtować w toku nauczania, jednak istnieją także inne czynniki, które wpływają na posiadanie tych umiejętności. Właściwe nauczanie na kursach dla opiekunów środowiskowych w tym zakresie, jest bardzo ważne w aspekcie zapewnienia poczucia bezpieczeństwa pacjentom.
Cel pracy. Głównym celem pracy było poznanie motywacji opiekunek środowiskowych do podjęcia nauki na kursie oraz określenie poziomu ich empatii i asertywności.
Materiał i metod. Badaniem objęto 94 kobiety, które uczestniczyły w kursie dla opiekunek środowiskowych organizowanych przez Stowarzyszenie Pomocy Humanitarnej Lazarus w Elblągu w latach 2007-2009. Do badań zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Narzędzia stanowiły: Kwestionariusz Wrażliwości Empatycznej – Adaptacja Indeksu Reaktywności Interpersonalnej (IRI) M.H. Davis’a – w opracowaniu M. Kaźmierczak, M. Plopa, S. Retowski; Kwestionariusz Zachowań Asertywnych – opracowany na podstawie „Mapy asertywności” M. Król-Fijewskiej przez M. Sobczak oraz autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki. Istnieją związki między poziomem empatii i asertywności.
Wnioski. Zarówno empatia jak i asertywność są zjawiskami złożonymi i praca nad nimi wymaga przeanalizowania ich elementów składowych.
Bibliografia
1. http://www.msz.czest.pl/pdf/PODSTAWA_PROGRAMOWA-opiekunka_srodowiskowa.pdf data dostępu: 13.06.2012
2. Kaźmierczak M, Plopa M, Retowski S. Skala Wrażliwości Empatycznej. Przegląd Psychologiczny. 2007; 50 (1):9- 24.
3. Król – Fijewska M. Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Warszawa: Wydawnictwo W. A. B. 2003.
4. Sobczak M. Empatia i asertywność wobec wypalenia zawodowego pielęgniarek. Niepublikowana praca doktorska. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, 2008.
5. Bartoszewska K. Empatia i asertywność wśród pielęgniarek Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna). 2011.
6. Zielińska A. Asertywność i empatia pielęgniarek oddziałów zabiegowych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Korczaka w Słupsku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna), 2011.
7. Zielińska N. Asertywność i empatia pielęgniarek oddziałów zachowawczych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Korczaka w Słupsku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna). 2011.
8. Ślęzak B. Empatia i asertywność pielęgniarek Stacji Dializ. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna). 2011.
9. Dziuba C. Empatia i asertywność pielęgniarek podstawowej opieki zdrowotnej powiatu elbląskiego. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M.Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna). 2011.
10. Szeniman – Łysak A. Jakość życia, style radzenia sobie ze stresem i empatia u małżonków osób chorych na Stwardnienie Rozsiane. Acta Elbingensia. Rocznik naukowy Elbląskiej Uczelni Humanistyczno - Ekonomicznej. 2011;11: 68-76.
11. Sobczak M. Porównanie poziomu asertywności studentów WNoZ Elbląskiej Uczelni Humanistyczno – Ekonomicznej (w:) M. Plopa (red.) Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania. Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno – Ekonomicznej. 2009;3.
12. Davis MH. Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP; 2001.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Marzena Sobczak, Anna Maksimczyk (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
