Reasons for taking up postgraduate education by nurses
Keywords:
reasons, postgraduate education, nursesAbstract
REASONS FOR TAKING UP POSTGRADUATE EDUCATION BY NURSES
Introduction. The specificity of the position of a nurse requires regular updates of one’s knowledge and skills. Furthermore, the Nursing and Midwifery Act stipulates that in-service postgraduate training available in a variety of forms is both a duty and a right of employees. Unfortunately, there exist a number of factors which hinder professional development among members of the two groups. In view of the above, it is still worth considering what makes nurses want to improve their skills.
Aim. The aim of the research was to identify the factors which motivate nurses to attend postgraduate training courses.
Material and methods. An auditorium questionnaire survey was conducted in 2012 among 102 nurses who participated in professional training delivered by the Centre of Postgraduate Education, Medical University of Lublin.
Results. The respondents assessed nurses as highly interested in postgraduate education. Specialization and specialist training were regarded as most demanded. The surveyed mentioned the following key factors which make nurses undertake extra training: people’s own belief that they should expand and update their knowledge, enhanced job prospects and need for continuous learning due to the development of medical sciences. The factors which are thought to discourage nurses from improving their qualifications include: insufficient financial resources, lack of institutional financial support, little chance of financial reward afterwards, lack of training leave as well as unfavourable system of work which makes it difficult to attend classes.
Conclusions. The respondents discerned the need to improve professional skills and were convinced that medical knowledge requires regular updates. Still, they pointed to systemic impediments which often discourage nurses from undertaking postgraduate education.
References
1. Szlendak B. Kształcenie podyplomowe w latach 2004–2008. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2009; 5: 8.
2. Falcenloben M. Aktywność edukacyjna w kształceniu podyplomowym pielęgniarek. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2009; 1 (64): 28-35.
3. Watkins D. Motivation and expectations of German and British nurses embarking on a Masters programme. Nurse Education Today. 2011; 31: 31-35.
4. Kuta W. Pomostowy boom. Rynek Zdrowia. 2011;9 (74): 11-13.
5. Wróbel P. Prestiż w górę. Rynek Zdrowia. 2011;9 (74): 8-10.
6. Abramczyk A. Status społeczny i zawodowy pielęgniarki w Polsce i wybranych krajach europejskich. Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Medycznej LZDZ w Legnicy. 2011; 1 (10): 11-27.
7. Cisoń-Apanasewicz A, Gaweł G, Ogonowska D, i wsp. Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego. Problemy Pielęgniarstwa. 2009; 17 (1):32-37.
8. Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej. Dz.U.11.174.1039.
9. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 maja 2007 roku w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne oraz ramowych programów specjalizacji dla pielęgniarek i położnych. Dz.U.07.102.708.
10. Nowik M. Wybrane zmiany w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 4 (13): 111-115.
11. Report of the Post-registration Nursing and Midwifery Education Reviev Group. Changing practise to suport service delivery. Health Service Executive. Dublin 2008.
12. Czerniak J, Cieśla D. Ścieżki rozwoju zawodowego. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2009; 3: 10–11.
13. Buczkowska E. Kompetencja i profesjonalizm. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2006; 6: 4-5.
14. Jurczak A, Hoffman G, Augustyniuk K, i wsp. Motywy podejmowania kształcenia podyplomowego przez położne województwa zachodniopomorskiego. Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia. 2012; 5(1): 39-42.
15. Marzec A, Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M, i wsp. Motywy kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 3 (12): 131–137.
16. Bidzińska E, Sobczak ED, Rakowska KA. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Problemy Pielęgniarstwa. 2007; 15 (2,3): 197-202.
17. Tomaszewska M, Cieśla D, Czerniak i wsp. Możliwości doskonalenia zawodowego pielęgniarek – potrzeby a rzeczywistość. Problemy Pielęgniarstwa. 2008; 16 (1,2): 40-47.
18. Szumska A, Woderska A, Nowakowska I, i wsp. Stan motywacji i motywowania w polskim pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2006; 4 (15): 71-76.
19. Ozga D, Bińkowska–Bury M, Marć M. Zainteresowanie pielęgniarek szkoleniem podyplomowym w medycynie ratunkowej. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2006; 4: 275-278.
20. Henzel-Korzeniowska A. Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach względnego chaosu otoczenia. Zdrowie i Zarządzanie. 2003; 5: 124-129.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Renata Bogusz, Anita Majchrowska (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.