Motywy podejmowania kształcenia podyplomowego w zawodzie pielęgniarskim

Autor

  • Renata Bogusz Samodzielna Pracownia Socjologii Medycyny, Katedra Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Anita Majchrowska Samodzielna Pracownia Socjologii Medycyny, Katedra Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

motywy, kształcenie podyplomowe, pielęgniarki

Abstrakt

MOTYWY PODEJMOWANIA KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO W ZAWODZIE PIELĘGNIARSKIM

Wprowadzenie. Specyfika pracy w zawodzie pielęgniarskim wymaga nieustannej aktualizacji wiedzy i umiejętności. Ponad to, zgodnie z Ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej, doskonalenie zawodowe realizowane poprzez uczestnictwo w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego uznane zostało za obowiązek a jednocześnie prawo pracowników. Niestety jest wiele czynników utrudniających przedstawicielom tych grup zawodowych możliwość podnoszenia kwalifikacji. Wobec powyższego wciąż aktualne jest pytanie o powody, które skłaniają pielęgniarki do dokształcania.

Cel. Celem badań była identyfikacja motywów kształcenia podyplomowego w zawodzie pielęgniarskim.

Materiał i metoda. Badania ankietowe z zastosowaniem autorskiego kwestionariusza ankiety audytoryjnej zrealizowano w 2012 roku wśród 102 pielęgniarek, które uczestniczył w kursach specjalizacyjnych organizowanych w ramach Ośrodka Kształcenia Podyplomowego UM w Lublinie.

Wyniki. Badani wysoko ocenili poziom zainteresowania pielęgniarek dokształcaniem. Za najbardziej potrzebne formy doskonalenia uznano specjalizacje i kursy specjalistyczne. Wśród motywów skłaniających do dokształcania ankietowani wymieniali przede wszystkim: osobiste przekonanie o konieczności aktualizacji wiedzy, większe prawdopodobieństwo utrzymania się na rynku pracy oraz konieczność poszerzania wiedzy spowodowaną rozwojem nauk medycznych. Czynniki, który w opinii badanych zniechęca do podnoszenia kwalifikacji to: brak własnych środków finansowych a jednocześnie brak dofinansowania lub refundacji i brak szans na gratyfikację finansową po ukończeniu kursu oraz system pracy utrudniający uczestnictwo w zajęciach w połączeniu z brakiem urlopów szkoleniowych.

Wnioski. Badani dostrzegali potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przekonani o konieczności aktualizacji wiedzy medycznej. Jednocześnie zwracali uwagę na utrudnienia systemowe, które w wielu sytuacjach są przeszkodą w podejmowaniu kształcenia podyplomowego.

Bibliografia

1. Szlendak B. Kształcenie podyplomowe w latach 2004–2008. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2009; 5: 8.

2. Falcenloben M. Aktywność edukacyjna w kształceniu podyplomowym pielęgniarek. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2009; 1 (64): 28-35.

3. Watkins D. Motivation and expectations of German and British nurses embarking on a Masters programme. Nurse Education Today. 2011; 31: 31-35.

4. Kuta W. Pomostowy boom. Rynek Zdrowia. 2011;9 (74): 11-13.

5. Wróbel P. Prestiż w górę. Rynek Zdrowia. 2011;9 (74): 8-10.

6. Abramczyk A. Status społeczny i zawodowy pielęgniarki w Polsce i wybranych krajach europejskich. Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Medycznej LZDZ w Legnicy. 2011; 1 (10): 11-27.

7. Cisoń-Apanasewicz A, Gaweł G, Ogonowska D, i wsp. Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego. Problemy Pielęgniarstwa. 2009; 17 (1):32-37.

8. Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej. Dz.U.11.174.1039.

9. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 maja 2007 roku w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne oraz ramowych programów specjalizacji dla pielęgniarek i położnych. Dz.U.07.102.708.

10. Nowik M. Wybrane zmiany w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 4 (13): 111-115.

11. Report of the Post-registration Nursing and Midwifery Education Reviev Group. Changing practise to suport service delivery. Health Service Executive. Dublin 2008.

12. Czerniak J, Cieśla D. Ścieżki rozwoju zawodowego. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2009; 3: 10–11.

13. Buczkowska E. Kompetencja i profesjonalizm. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2006; 6: 4-5.

14. Jurczak A, Hoffman G, Augustyniuk K, i wsp. Motywy podejmowania kształcenia podyplomowego przez położne województwa zachodniopomorskiego. Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia. 2012; 5(1): 39-42.

15. Marzec A, Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M, i wsp. Motywy kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 3 (12): 131–137.

16. Bidzińska E, Sobczak ED, Rakowska KA. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Problemy Pielęgniarstwa. 2007; 15 (2,3): 197-202.

17. Tomaszewska M, Cieśla D, Czerniak i wsp. Możliwości doskonalenia zawodowego pielęgniarek – potrzeby a rzeczywistość. Problemy Pielęgniarstwa. 2008; 16 (1,2): 40-47.

18. Szumska A, Woderska A, Nowakowska I, i wsp. Stan motywacji i motywowania w polskim pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2006; 4 (15): 71-76.

19. Ozga D, Bińkowska–Bury M, Marć M. Zainteresowanie pielęgniarek szkoleniem podyplomowym w medycynie ratunkowej. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2006; 4: 275-278.

20. Henzel-Korzeniowska A. Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach względnego chaosu otoczenia. Zdrowie i Zarządzanie. 2003; 5: 124-129.

Pobrania

Opublikowane

2012-09-01