Motives to take up bridging courses by nurses – preliminary study
Keywords:
motives, nurse, bridging coursesAbstract
MOTIVES TO TAKE UP BRIDGING COURSES BY NURSES – PRELIMINARY STUDY
Introduction. According to EU directives, Polish nurses have had a chance to complete education within the system of bridging courses; many of them have taken advantage of that modality.
Aim. The paper aims to establish motives to take up bridging courses by nurses and to find out the plans concerning their future career.
Material and methods. A survey was conducted in the group of 90 nurses, aged 40.9 + 3.7 years mean, who took up bridging courses in February 2012. They were surveyed by a questionnaire.
Results. The respondents were choosing from 20 different motives. Since they were often repeated, the answers were divided into three groups: group 1 – aspirations, group 2 – completion of knowledge and acquisition of new skills and group 3 - financial aspects. The most often chosen motives were from group 1 and least chosen were those from group 3. Only 13 respondents (14.4%) declared that they are willing to continue education (M.A. courses), the majority of them (67 respondents, 74.4%) were unable to define their plans, and 10 (11.1%) respondents stated they were not going to continue further education.
Conclusions. The nurses have various motives to take up bridging courses. Professional aspirations and completion of education are the most frequent among them. A decisive majority are unable to specify their views concerning further education plans.
References
1. Kózka M. Charakterystyka kształcenia zawodowego pielęgniarek i położnych po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Mat Konf. Wizerunek pielęgniarki i położnej na tle nowych wyzwań w pielęgniarstwie europejskim. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Warszawa 2009.
2. Nowak-Sitarz G, Ździebło K, Grzywna T. Strategia kształcenia polskich pielęgniarek i położnych w drodze do europejskiego wymiaru szkolnictwa wyższego. Pielęgniarstwo XXI w. 2003; 3(12): 6–12.
3. Nowik M, Głowacka MD. Wybrane zmiany w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek. Pielęgniarstwo XXI w. 2005; 13(4):111–115.
4. Lesińska–Sawicka M, Kapała W. Studia pomostowe w ocenie ich absolwentów. Nowoczesne Pielęgniarstwo i Położnictwo. 2007; 1 (1). Portal Pielęgniarek i Położnych-http://www.pielęgniarki.info.pl
5. Marzec A, Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz A i wsp. Motywy kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Pielęgniarstwo XXI w. 2005; 1 – 2:131 – 136.
6. Nowak–Stan G, Ździebło K, Grzywna T. Strategia kształcenia polskich pielęgniarek i położnych w drodze do europejskiego wymiaru szkolnictwa wyższego. Pielęgniarstwo XXI w. 2003; 3: 5 – 12.
7. Bidzińska E, Sobczak MD, Rakowska KA. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Probl. Pielęg. 2007; 15(2-3): 197 – 202.
8. Kadłubowska M, Bąk E, Turbiarz A i wsp. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w opinii studentów licencjackich studiów pomostowych. Probl. Pielęg. 2010; 18 (2): 124 – 128.
9. Wrońska I, Sztembis B. Pielęgniarki i położne na rzecz zdrowia. Europejska Strategia WHO kształcenia pielęgniarek i położnych. Warszawa: WEDA; 2001.
10. Stanisz A. Przystępny kurs statystyki w oparciu o program STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Kraków: Wyd. StatSoft, Polska; t. I, 2001.
11. Ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej z dnia 5 lipca 1996 r.
12. Ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011 r.
13. Kolonko J, Grzywna T, Sternal D i wsp. Licencjackie studia pomostowe dla pielęgniarek w opinii studentów WOZN ATH w Bielsku Białej. Probl. Piel. 2008; 16(1,2): 88-93.
14. Krajewska-Kułak E, Lewko J, Jankowiak B i wsp. Ocena systemu kształcenia licencjackiego na kierunku położnictwo w opinii studentów Wydziału Pielęgniarstwa i Ochrony Zdrowia Akademii Medycznej w Białymstoku. Pielęgniarstwo XXI w. 2006; 3: 109-114.
15. Wróżyńska H. Rola i znaczenie wykształcenia w świadomości dorosłego człowieka w opinii studentów. Zesz. Nauk. WSPA, Poznań 2007; 3: 23-36.
16. Zarzycka D, Wrońska I, Carlisle C. The opinions of students of the first cycle of undergraduate pre-registration birdging nursing teaching programme at the Medical University of Lublin. Nurse Educ. Today. 2009; 29(5): 549-54.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Anna B. Pilewska-Kozak, Celina Łepecka-Klusek, Łukasz Kozak, Agnieszka Bałanda-Bałdyga (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.