Motywy podjęcia studiów pomostowych przez pielęgniarki – doniesienie wstępne

Autor

  • Anna B. Pilewska-Kozak Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, UM w Lublinie Autor
  • Celina Łepecka-Klusek Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, UM w Lublinie Autor
  • Łukasz Kozak Katedra Pielęgniarstwa, Wyższa Szkoła im. Bogdana Jańskiego, Wydział Zamiejscowy w Chełmie Autor
  • Agnieszka Bałanda-Bałdyga Samodzielna Pracownia Umiejętności Położniczych, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, UM w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

motywy, pielęgniarka, studia pomostowe

Abstrakt

MOTYWY PODJĘCIA STUDIÓW POMOSTOWYCH PRZEZ PIELĘGNIARKI – DONIESIENIE WSTĘPNE

Wstęp. W związku z dyrektywami Unii Europejskiej pielęgniarki w Polsce mają (od kilku już lat) możliwość uzupełnienia wykształcenia w systemie studiów pomostowych. Zainteresowanie tego typu kształceniem wciąż jest bardzo duże.

Cel pracy. Sprawdzenie, jakie są motywy podjęcia przez pielęgniarki studiów pomostowych oraz jakie są ich dalsze plany edukacyjne.

Materiał i metody. Badaniami objęto 90 pielęgniarek, które rozpoczęły studia pomostowe w lutym 2012 roku. Średni wiek pielęgniarek wynosił 40.9 + 3.7 lat. Narzędziem badawczym był kwestionariusz własnego autorstwa, skonstruowany dla potrzeb tej pracy.

Wyniki. Badane miały do wyboru 20 różnych motywów podjęcia studiów. Zgromadzony materiał uporządkowano i zebrano w trzy grupy: I grupa – aspiracje, II grupa - chęć uzupełnienia wiedzy i zdobycia nowych umiejętności, III grupa - względy finansowe. Najczęściej wybierano motywy z grupy I, a najrzadziej z III. Tylko 13 (14.4%) pielęgniarek deklarowało zamiar kontynuacji nauki na studiach magisterskich. Większość (67, tj. 74.4%) nie potrafiła się określić w tej kwestii, a 10 (11.1%) zdecydowanie oświadczyło, że nie podejmie dalszej edukacji.

Wnioski. Motywy podjęcia studiów pomostowych przez pielęgniarki są zróżnicowane, przy czym najczęściej są to aspiracje zawodowe i/lub chęć uzupełnienia kwalifikacji zawodowych. Zdecydowana większość studiujących nie potrafi jeszcze określić swojego stanowiska w kwestii dalszych planów edukacyjnych.

Bibliografia

1. Kózka M. Charakterystyka kształcenia zawodowego pielęgniarek i położnych po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Mat Konf. Wizerunek pielęgniarki i położnej na tle nowych wyzwań w pielęgniarstwie europejskim. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Warszawa 2009.

2. Nowak-Sitarz G, Ździebło K, Grzywna T. Strategia kształcenia polskich pielęgniarek i położnych w drodze do europejskiego wymiaru szkolnictwa wyższego. Pielęgniarstwo XXI w. 2003; 3(12): 6–12.

3. Nowik M, Głowacka MD. Wybrane zmiany w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek. Pielęgniarstwo XXI w. 2005; 13(4):111–115.

4. Lesińska–Sawicka M, Kapała W. Studia pomostowe w ocenie ich absolwentów. Nowoczesne Pielęgniarstwo i Położnictwo. 2007; 1 (1). Portal Pielęgniarek i Położnych-http://www.pielęgniarki.info.pl

5. Marzec A, Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz A i wsp. Motywy kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Pielęgniarstwo XXI w. 2005; 1 – 2:131 – 136.

6. Nowak–Stan G, Ździebło K, Grzywna T. Strategia kształcenia polskich pielęgniarek i położnych w drodze do europejskiego wymiaru szkolnictwa wyższego. Pielęgniarstwo XXI w. 2003; 3: 5 – 12.

7. Bidzińska E, Sobczak MD, Rakowska KA. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Probl. Pielęg. 2007; 15(2-3): 197 – 202.

8. Kadłubowska M, Bąk E, Turbiarz A i wsp. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w opinii studentów licencjackich studiów pomostowych. Probl. Pielęg. 2010; 18 (2): 124 – 128.

9. Wrońska I, Sztembis B. Pielęgniarki i położne na rzecz zdrowia. Europejska Strategia WHO kształcenia pielęgniarek i położnych. Warszawa: WEDA; 2001.

10. Stanisz A. Przystępny kurs statystyki w oparciu o program STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Kraków: Wyd. StatSoft, Polska; t. I, 2001.

11. Ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej z dnia 5 lipca 1996 r.

12. Ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011 r.

13. Kolonko J, Grzywna T, Sternal D i wsp. Licencjackie studia pomostowe dla pielęgniarek w opinii studentów WOZN ATH w Bielsku Białej. Probl. Piel. 2008; 16(1,2): 88-93.

14. Krajewska-Kułak E, Lewko J, Jankowiak B i wsp. Ocena systemu kształcenia licencjackiego na kierunku położnictwo w opinii studentów Wydziału Pielęgniarstwa i Ochrony Zdrowia Akademii Medycznej w Białymstoku. Pielęgniarstwo XXI w. 2006; 3: 109-114.

15. Wróżyńska H. Rola i znaczenie wykształcenia w świadomości dorosłego człowieka w opinii studentów. Zesz. Nauk. WSPA, Poznań 2007; 3: 23-36.

16. Zarzycka D, Wrońska I, Carlisle C. The opinions of students of the first cycle of undergraduate pre-registration birdging nursing teaching programme at the Medical University of Lublin. Nurse Educ. Today. 2009; 29(5): 549-54.

Pobrania

Opublikowane

2012-09-01

Jak cytować

Pilewska-Kozak, A. B., Łepecka-Klusek, C., Kozak, Łukasz, & Bałanda-Bałdyga, A. (2012). Motywy podjęcia studiów pomostowych przez pielęgniarki – doniesienie wstępne. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 11(3(40), 87-90. https://czasopisma.umlub.pl/piel21w/article/view/2223