Warunki, sposoby i zasady integracji rejestrów ochrony zdrowia - część 1
Słowa kluczowe:
rejestr publiczny, rejestr administracyjny, rejestr prywatnyAbstrakt
Artykuł jest rozwinięciem rozważań na temat roli i znaczenia rejestrów w systemie informacyjnym ochrony zdrowia, które autor podjął na łamach tygodnika „Służba Zdrowia” oraz miesięczników: „Ogólnopolski Przegląd Medyczny” i „Menedżer Zdrowia”. W artykule omówiono obowiązujące definicje: rejestru publicznego, rejestru urzędowego, rejestru administracyjnego, a następnie poruszono kwestię nieadekwatności definicji rejestru publicznego - wprowadzonej ustawą o informatyzacji - w warunkach systemu ochrony zdrowia. Definicja ta wyłącza z zakresu rejestrów publicznych wiele rejestrów ochrony zdrowia, które są ważnymi elementami infrastruktury informacyjnej państwa, z drugiej strony nadaje status publiczny typowym rejestrom prywatnym. W artykule zwrócono uwagę na znaczącą różnicę pomiędzy rejestrem, ewidencją a wykazem. Ich odróżnienie to jedno z kluczowych zagadnień w kontekście wprowadzania ładu informacyjnego w ochronie zdrowia. Na przykładzie systemu ochrony zdrowia omówiono model „polski” i „skandynawski” funkcjonowania systemu informacyjnego. Dokonano przeglądu klasyfikacji rejestrów stosowanych w literaturze przedmiotu oraz podjęto próbę skonstruowania takiej klasyfikacji dla rejestrów ochrony zdrowia. Opracowaną klasyfikację wykorzystano do opracowania modelów dla poszczególnych rodzajów rejestrów: usługodawców, pracowników medycznych oraz usługobiorców. W modelach wskazano m.in. pożądane powiązania hierarchiczne i informacyjne pomiędzy poszczególnymi rodzajami zbiorów danych w ochronie zdrowia, a zwłaszcza pomiędzy różnymi typami rejestrów administracyjnych.
Bibliografia
1. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.).
2. Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.).
3. Oleński J. Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce. Warszawa: Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski; 2006.
4. Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.).
5. Sowiński R. Rejestry i ewidencje działalności gospodarczej i przedsiębiorców. Wrocław: Polonia Limited; 2007.
6. Stawecki T. Rejestry publiczne. Funkcje instytucji. Warszawa: Lexis- Nexis Sp. z o.o.; 2005.
7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 w sprawie minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany in¬formacji w formie elektronicznej (Dz.U. Nr 214, poz. 1781).
8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 września 2005 w sprawie sposobu, zakresu i trybu udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym (Dz.U. Nr 205, poz. 1692).
9. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2006 r. w sprawie naczelnego lekarza uzdrowiska (Dz.U. z dnia 14 września 2006 r.).
10. Szafrański B. Model informacyjny rejestrów państwowych i wymagania w zakresie systemu komputerowego wspomagania zarządzania rejestrami. Warszawa: MNiI; 2003.
11. Podstawowy Dokument Programu PESEL2. Przebudowa i integracja rejestrów państwowych. Warszawa: MSWiA. Departament Rozwoju Rejestrów; 2007.
12. Oleński J. Bazowe rejestry referencyjne jako podstawa koordynacji infrastruktury informacyjnej państwa. Warszawa: Uniwersytet Warszawski; 2006.
13. Wiewiórowski W. Rozwój geodezji i kartografii - informatyzacja rejestrów publicznych, budżet zadaniowy, szkolenia. Warszawa: MSWiA; 2009.
14. Oleński J. Rejestry administracyjne i systemy katastralne w infra¬strukturze informacyjnej państwa. Wisła: Uniwersytet Warszawski; 2005.
15. Kozierkiewicz AT. Plan implementacji normy EN1068 w polskim systemie prawnym oraz praktyce działania systemu ochrony zdrowia. Kraków: Wspólny Rynek Medyczny; 2007.
16. Nyczaj K. Rejestry ochrony zdrowia - podstawa ładu informacyjnego. Ogólnopolski Przegląd Medyczny. 2009.
17. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z 2004 r. z późn. zm.).
18. Nyczaj K. Ile mamy szpitali. Sł Zdr. 2009.
19. Fundacja Informatyki i Zarządzania. Lekarze i lekarze dentyści w Polsce. Pobrano z lokalizacji http://www.fiiz.pl/res/serwisy/bip- fiiz/komunikaty/_012_005_64373.pdf.
20. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu oraz sposobu przekazywania do centrali Na¬rodowego Funduszu Zdrowia przez ZUS i KRUS danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek.
21. Oleński J. Nowoczesna infrastruktura informacyjna podstawą taniego i przyjaznego państwa obywatelskiego. Program reformy infrastruktury informacyjnej państwa i strategii informatyzacji sektora publicznego. Warszawa: MsWiA; 2005.