Osobowościowe predyspozycje i umiejętności niezbędne dla pełnienia roli superwizora w psychoterapii

Autor

  • Marta Makara-Studzińska Katedra i Klinika Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie Autor
  • Agnieszka Rolińska Katedra i Klinika Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie Autor
  • Joanna Milanowska Katedra i Klinika Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

superwizja w psychoterapii, kompetencje, zdolności

Abstrakt

W ostatnich latach, można zauważyć, znaczny wzrost zainteresowania świata naukowego superwizją jako odrębną dziedziną wiedzy. Postrzegana jako samodzielna i specjalistyczna dyscyplina stanowi ona źródło inspiracji dla tworzenia nowych, teoretycznych modeli i coraz liczniej prowadzonych, empirycznych badań nad psychoterapią. W artykule tym zawarte zostały rozważania na temat cech osobowości, zdolności i kompetencji superwizora, które sprzyjają, a wręcz są konieczne dla właściwej jego pracy. Przedstawiono poglądy różnych autorów na temat superwizorskich umiejętności będących podstawą dla budowania prawidłowej relacji superwizor-superwizant oraz dla osiągnięcia zamierzonych wyników procesu superwizji. A także przykładowe listy opisujące superwizyjne predyspozycje, stanowiące propozycje formalnych ,,ram odniesienia” dla oceny praktykantów w trakcie superwizji bądź przy nadawaniu uprawnień zawodowych. Biorąc pod uwagę dokonany przegląd literatury stwierdzić należy, że pośród wielu badań i teorii podejmujących obszernie i szczegółowo problematykę psychoterapii, superwizja jest obszarem mocno ,,zaniedbanym”. Dotyczy to zwłaszcza kwestii cech osobowości i zdolności osób zajmujących się tą profesją, która zdaje się być wręcz całkowicie pomijana. Podjęte w tej pracy rozważania nabierają szczególnie istotnego znaczenia, jeśli podkreśli się, iż nie istnieją żadne powszechnie uznawane wytyczne czy też standardy określające predyspozycje personalne niezbędne przy pełnieniu roli superiora w psychoterapii. Tym bardziej nie można zapominać o tym, że posiadane przez superwizora kompetencje i cechy w znaczący sposób oddziałują na proces terapeutyczny oraz wpływają na prawidłowy rozwój zawodowy przyszłych terapeutów. 

Bibliografia

1. Milne D., James I. The observed impact of training on competence in clinical supervision. Br. J. Clin. Psychol., 2002; 41: 55-72.

2. Gilbert M. i Evans K. Superwizja w psychoterapii. Gdańsk; GWP: 2004.

3. Krasner R., Kenneth H., Brown A. The Acquisition of Psychotherapy Skill: An Empirical Study. J. Clin. Psychol., 1998; 54(7): 895-903.

4. Inman A. Supervisor multicultural competence and its relation to supervisory process and outcome. J. Marital. Fam. Ther., 2006; 32(1): 73-85.

5. Alonso A. On being skilled and Deskilled as a Psychotherapy Supervisor. J. Psychother. Pract. Res., 2000; 9(1): 55-61.

6. Riess H., Herman J. Teaching the Teachers: A Model Course for Psychodynamic Psychotherapy Supervisors. Acad. Psychiatry, 2008; 32(3): 259-264.

7. Liddle H.A. Training and supervision in family therapy: A comprehensive and critical analisis. W: Gurman A., Kniskeern D. red., Handbook of family therapy. t. II. New York; Brunner/Mazel: 1991, s. 58.

8. Rodenhauser P., Rudisill J., Painter A. Attributes Conducive to Learning in Psychotherapy Supervision. A. J. Psychother., 1989; 43(3): 368-377.

9. Sue D. In search of cultural competence in psychotherapy and counseling. Am. Psychol., 1999; 53(4): 440-447.

10. Falender C., Cornish J., Goodyear R., Hatcher R., Kaslow N., Leventhal G., Shafranske E., Sigmon S. Defining Competencies in Psychology Supervision: A Consensus Statement. J. Clin. Psychol., 2004; 60(7): 771-785.

Pobrania

Opublikowane

2010-07-05