The personal resources of parents rearing children with cerebral palsy
Keywords:
Personal resources, sense of coherence, social support, cerebral palsy, children, parentsAbstract
The research aim was to examine the relationship between the sense of coherence and perceived social support with regard to the parents rearing children with cerebral palsy (CP) and those raising healthy children. The diagnostic poll method was used and the following instruments were chosen: Life Orientation Questionnaire (SOC-29 by A. Antonovsky), Norbeck Social Support Questionnaire (NSSQ by J.S. Norbeck) and a survey. As for sample selection, the intentional sampling method was employed. The sample was divided into two equivalent groups of parents raising children with CP and without any disability. Each group comprised 34 mothers and 34 fathers. It was noticed that the strong sense of coherence had a positive effect on both human agency and the need for support, and it came mainly as a result of the high sense of manageability, but in parallel with the growing confidence in opportunities to receive external support.
References
1. Antonowsky A. Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem. Warszawa; Instytut Psychiatrii i Neurologii: 2005.
2. Arusztowicz B., Bąkowski W. Dziecko kalekie jakiego nie znamy. Warszawa; Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: 1989.
3. Binnebesel J. Opieka nad dzieckiem z chorobą nowotworową - aspekt pozamedyczny. Toruń; Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika: 2000.
4. Borkowska M. Mózgowe porażenie dziecięce. ABC Rehabilitacji dzieci, Cz. 2. Warszawa; Wyd. „Pelikan”: 1989.
5. Bernard O. (red.) Uczyłeś nas, jak się nie lękać – wspomnienie o Janie Pawle II. Integracja, 2005; 3: s. 14-17.
6. Janion E. Więzi emocjonalne w rodzinach dzieci przewlekle chorych. W: Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. red., Lublin; Wyd. UMCS: 2006, s. 247-255.
7. Kastory-Bronowska M. Model wczesnej i kompleksowej opieki realizowany w ośrodku wczesnej interwencji. W: Serafin T. red., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole: poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz rodziców, Warszawa; Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005, s. 37-54.
8. Kirenko J., Byra S. Zasoby osobiste w chorobach psychosomatycznych. Lublin; Wyd. UMCS: 2011.
9. Kirenko J. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki; Wyd. Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania: 2002.
10. Kowalik S. Wybrane psychospołeczne problemy niepełnosprawności i rehabilitacji. Cz. 3, rozdz. VI, W: Sęk H. red., Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa; Wyd. PWN: 1993, s. 446-471.
11. Włodarczyk C. Polityka zdrowotna w społeczeństwie demokratycznym. Kraków; Uniwersyteckie Wyd. Medyczne „Versalius”: 1996.