Zasoby osobiste rodziców i dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym

Autor

  • Janusz Kirenko Zakład Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej, Instytut Pedagogiki UMCS, Lublin, Polska Autor

Słowa kluczowe:

osobiste, poczucie koherencji, wsparcie społeczne, mózgowe porażenie dziecięce, rodzice

Abstrakt

Badania miały na celu ustalenie zależności między poczuciem koherencji i subiektywnie odczuwanego wsparcia społecznego rodziców dzieci z mpdz. w porównaniu z rodzicami dzieci zdrowych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego w skład którego weszły następujące narzędzia badawcze: Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC-29 – A. Antonovsky’ego), Kwestionariusz Wsparcia Społecznego (NSSQ – J.S. Norbeck) i kwestionariusz ankiety. Korzystając z procedury doboru celowego intencjonalnego przebadano dwie równoliczne grupy rodziców dzieci z mpdz i zdrowych. W każdej z nich znalazło się po 34 matki i 34. ojców. Silne poczucie koherencji sprzyja większej aktywności i mobilizacji wsparcia, głównie za sprawą wysokiego poczucia zaradności związanego z wyrażaną pewnością, co do możliwości wykorzystania pomocy z zewnątrz.

Bibliografia

1. Antonowsky A. Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem. Warszawa; Instytut Psychiatrii i Neurologii: 2005.

2. Arusztowicz B., Bąkowski W. Dziecko kalekie jakiego nie znamy. Warszawa; Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: 1989.

3. Binnebesel J. Opieka nad dzieckiem z chorobą nowotworową - aspekt pozamedyczny. Toruń; Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika: 2000.

4. Borkowska M. Mózgowe porażenie dziecięce. ABC Rehabilitacji dzieci, Cz. 2. Warszawa; Wyd. „Pelikan”: 1989.

5. Bernard O. (red.) Uczyłeś nas, jak się nie lękać – wspomnienie o Janie Pawle II. Integracja, 2005; 3: s. 14-17.

6. Janion E. Więzi emocjonalne w rodzinach dzieci przewlekle chorych. W: Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. red., Lublin; Wyd. UMCS: 2006, s. 247-255.

7. Kastory-Bronowska M. Model wczesnej i kompleksowej opieki realizowany w ośrodku wczesnej interwencji. W: Serafin T. red., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole: poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz rodziców, Warszawa; Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005, s. 37-54.

8. Kirenko J., Byra S. Zasoby osobiste w chorobach psychosomatycznych. Lublin; Wyd. UMCS: 2011.

9. Kirenko J. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki; Wyd. Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania: 2002.

10. Kowalik S. Wybrane psychospołeczne problemy niepełnosprawności i rehabilitacji. Cz. 3, rozdz. VI, W: Sęk H. red., Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa; Wyd. PWN: 1993, s. 446-471.

11. Włodarczyk C. Polityka zdrowotna w społeczeństwie demokratycznym. Kraków; Uniwersyteckie Wyd. Medyczne „Versalius”: 1996.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-02